Bilpijn

In al mijn cursussen besteed ik ook aandacht aan bilpijn. Wil je een proefles doen, dat kan al voor 7,50. Je krijgt daarbij ook proeflessen van de workouts en online mama & baby yoga + een kortingscode van 7,50 als je besluit een cursus te doen. Klik hier als je een proefles van de cursus wilt zien>>

Als je wilt kan je ook eerst gratis alle online lessen bekijken: Je krijgt voor €25 een maand lang toegang tot alle online lessen van ABB + kortingscode met een waarde van €25 voor een online cursus naar keuze van ABB.

Wil je het proberen? Haal hier de maand toegang + korting op! >>


Bilpijn tijdens de zwangerschap

bilpijn

bilpijn

Tijdens de zwangerschap wordt al het bindweefsel in het lichaam weker, elastischer door het hormoon relaxine. Dit kan pijnklachten geven in bekken, onderrug, stuitje, schaambeen, maar ook in de bil- en beenregio.

Als pijn in de bil- of beenregio optreedt kan er sprake zijn van de zo geheten zwangerschapsischias. Eén van de lange zenuwen (N. Ischiadicus) die door de bil naar het been loopt wordt dan bekneld en dat heeft vervelende pijnklachten tot gevolg.

Vaak wordt dat veroorzaakt door een overmatig aangespannen diepe bilspier (M.piriformis). Deze spier gaat harder werken om het bekken meer stabiel te houden. Dit kan tot gevolg hebben dat de spier meer gespannen raakt of verkrampt. Deze spier loopt over de N. Ischiadicus en geeft daarmee pijn in de bil zelf, maar kan ook uitstraling in het been geven. Met fysio- en oefentherapie is daar veel aan te doen.

Eerst wordt er door de therapeut gekeken naar de oorzaak van de beklemming. Het kan namelijk zijn dat de bekkengewrichten niet goed bewegen of niet in de juiste positie worden gehouden, waardoor er een asymmetrie in het bekken ontstaat. In dat geval kun je oefeningen doen om het bekken weer terug in balans te brengen, zodat de symmetrie weer terug komt. Daarnaast wordt de piriformisspier zelf ook aangepakt d.m.v. rekoefeningen en zelfmassage. En soms behoort ook  Curetape tot de mogelijkheden. Verder is het belangrijk om op een goede manier in beweging te blijven en te zorgen dat de spieren rondom het bekken, het spiercorset, goed getraind wordt en sterk blijft.